جوش و تست های غیر مخرب (Welding & NDT)

جوشکاری قوس الکتریکی دستی(SMAW)

0

این روش مرسوم ­ترین روش جوشکاری بوده و الکترود آن از نوع مصـرفی (ذوب شونده) و پوشش­دار می­باشد. در این روش منبع قدرت می­تواند جریان مستقیم یا متناوب باشد. ولتاژ برای الکترودهای معمولی حدود۳۰-۲۰ ولت است. محافظت حوضچه جوش در مقابل اکسیژن و دیگر ناخالصی­های موجود در محیط اطراف آن (اتمسفر)، توسط گـازهای تولید شده براثر سوختن پوشش الکترود انجـام می­شود. ذوب الکترود و پوشش آن ایجاد سرباره می­نماید که باعث محافظت جوش از تماس با اتمسفر می­شود.

فرآیند SMAW شامل قوسـی بین الکترود پوشش­دار و فلـز پایه است. این قوس به­ وسیله تماس لحظه­ای الکترود با فلز پایه ایجاد می­شود. گرمای قوس، سطح فلز پایه را ذوب کرده تا حوضچه مذاب تشکیل شود. الکترود ذوب شده، در امتداد قوس به حوضچه مذاب منتقل می­شود. فلز ته نشین شده بوسیله یک سرباره پوشیده می­شود که این سرباره از ذوب پوشش الکترود بوجود می ­آید. قوس و حوضچه از طریق گاز محافظ تولید شده از تجزیه پوشش الکترود، محافظت می­شوند.

الف) کاربرد جوش قوسی الکتریکی دستی

فرآیند SMAW معمول­ترین فرآیند جوشکاری قوسی است که حدود ۵۰% جوشکاری­ها با این فرآیند انجام می­شوند. این فـرآیند به علت انعطاف زیاد و قابلیت استفـاده در همه موقعیت ها و ضخامت­های مختلف، قابل توجه است. ۹۹% مصارف این فرآیند به صورت دستی است و در سطح محدودی از یک روش اتوماتیک به نام جوشکاری ثقلی استفاده می­شود. با تغییر نوع الکترود و جریان و بسته به مهارت جوشکار این فرآیند در تمام موقیعت­ها قابل استفاده است. این فرآیند عمدتاً برای جوشکاری انواع فولاد­ها به کار رفته و در برخی مورد نیز برای جوشکاری نیکل و آلیاژهای آن استفاده می­شود. برخی از آلیـاژهای مس نیز با این روش جوشـکاری می­شوند ولـی آلومینیوم به­ندرت با این روش جوش داده می­شود. فرآیند SMAW روش موثری برای جوشکاری غیرآهنی نیست.

از جوش قوس الکتریکی معمولا در کاربردهای زیر استفاده می­شود:

– در کشتی سازی، مخازن ذخیره وتحت فشار، پل سازی، سازه فلزی و…

– در جوشکاری اکثر فلزات با ضخامت بالای ۵/۱میلیمتر در کلیه وضعیت های جوشکاری

– الکترودهای مناسب برای جوشکاری های خاص در دسترس می باشد.

ب) مزایا جوش قوسی الکتریکی دستی

مزایای این فرآیند جوشکاری عبارتند از:

– سادگی و ارزانی تجهیزات

– قابلیت حمل و نقل تجهیزا

– قابلیت استفاده در همه موقعیت­ها

– قابلیت استفاده در کارهای میدانی (نظیر سازه­های ساختمانی)

– قابل تغییر بودن پوشش و هسته الکترود برای نیازهای مورد نظر

پ) محدودیت ها جوش قوسی الکتریکی دستی

از محدودیت­های این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد.

– نداشتن قابلیت استفاده در روش­های اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و ماشینی

– نیاز به رفع سرباره بعد از انجام جوشکاری

– کوتاه بودن طول الکترود که موجب توقف کار می­شود.

ت‌) الکترود­های جوش قوس الکتریکی دستی

الکـترود­های مصرفی در جوشـکاریSMAW دارای قطـر ۸-۴/۲ و طـول ۴۰۰-۲۵۰ میلیمتر می­باشند. این الکترودها معمولاً دارای پوشش هستند که در فصل سوم درخصوص انواع پوشش الکترودها توضیحات کامل آورده شده است.

جوشکاری قوس الکتریکی دستی

جوشکاری زیرپودری

مقاله قبلی

مکانیزم جوشکاری

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.