جوش و تست های غیر مخرب (Welding & NDT)

جوشکاری پلاسما – جوشکاری زائده ای – جوشکاریFCAW

0

۱-  جوشکاری پلاسما

وقتی که یک گاز تا چندین هزار درجه سانتیگراد گرم شود، اتم­های گازی به صورت یون­های مثبت و الکترون تجزیه می­شوند و گاز به صورت یک هادی الکتریکی در می­آید. این تغییر حالت را پلاسما می­نامند. در فرآیند PAW نیز از این خاصیت استفاده شده است. بدین صورت که ابتدا با انرژی قوس گاز به یون­های مثبت و الکترون تجزیه می­شود. سپس با ترکیب مجدد این یون­ها، اتم­های خنثی تولید شده و انرژی خود را به صورت حرارت از دست می­دهند. در فرآیند PAW از دو نوع گاز استفاده می­شود. یک گاز به عنوان پلاسما و دیگری به عنوان گاز محافظ به­کار می­رود. قوس مصرفی نیز به دو صورت ممکن است ایجاد شود. یک قوس بین الکترود و لوله اوریفیس ایجاد شده که موجب گرم شدن گاز پلاسما می­گردد. وقتی که گاز پلاسما از اریفیس خارج شد، به یک گازخنثی تبدیل می­شود و انرژی خود را به صورت حرارت از دست می­دهد. این حالت را قوس غیرانتقالی می­نامند. در صورتی که قوسی از الکترود تنگستن به قطعه کار منتقل شود، قوس انتقالی ایجاد می­شود. روش قوس غیر انتقالی برای اسپری پلاسما و روش قوس انتقالی برای جوشکاری استفاده می­گردد.

گاز محافظ مورد نیاز از اطرف بدنه اوریفیس، قوس و حوضچه جوش محافظت می­کند. این فرآیند شباهت زیادی به فرآیند GTAW دارد، با این تفاوت که در این فرآیند قوس تولید شده، توسط دریچه اریفیس منقبض شده و گرمای بیشتری نسبت به GTAW تولید می­کند. اگر در هر دو فرآیند PAW و GTAW از یک جریان استفاده شود، در فرآیند PAW حرارت بیشتری تولید می شود و سرعت جوشکاری نسبت به GTAW بیشتر خواهد بود، زیرا در این فرآیند قوس منقبض می شود. در نتیجه از این روش به خـاطر استفاده از جـریان کم برای حـرارت زیاد، جهت جوشکاری فلزات نازک استفاده می­شود. رویه دیگر جوشکاری با پلاسما سوراخ کلید نام دارد. در این حالت خاصیت نیروی کشش سطحی، فلز مذاب را به حالت اول برگردانده و جوش را ایجاد می­کند. بدین ترتیب فلزات بسیار ضخیم در یک پاس جوشکاری می­شوند. بسته به نوع جنس این ضخامت تغییر می­کند. مثلا درمورد آلومینیوم این ضخامت ۱۹ میلی­متر است.

در این روش قوس الکتریکی در یک محیط گاز خنثی به وجود می ­آید. در روش جوشکاری پلاسما، قوس الکتریکی حاصل از گازهای خنثی، دارای پلاسمایی با درجه حرارت بالا (حدود °C20000) می باشند که انرژی متمرکز بالاتر و قوس الکتریکی پایدارتری نسبت به روش TIG به دست می­دهد.

الف) ویژگی های جوش پلاسما

جوش پلاسما دارای ویژگی­های زیر می­باشد:

       – جوش با کیفیت بالا به علت انرژی متمرکز بالا

– منطقه HAZ باریک

– محدود بودن تغییر شکل ها وتنش های پسماند

– عمق جوش به مراتب بزرگتر از پهنای جوش

ب‌) الکترود جوش پلاسما

الکترود غیر مصرفی از جنس تنگستن یا ترکیبی از آلیاژهای آن با توریوم است. الکترود جهت به حداقل رساندن استهلاک به قطب منفی وصل می­شود.

پ) منبع تغذیه جوش پلاسما

جوشکاری پلاسما با جریان مستقیم صورت گرفته و منبع جریان آن عمدتاً یکسو­سازها با مشخصه ولت- آمپر از نوع سراشیبی تند است.

ت‌) کاربرد جوش پلاسما

از کاربردهای جوش پلاسما می­توان به موارد زیر اشاره کرد.

– جوشکاری پلاسما عمدتاً برای جوشکاری انواع فولادهای زنگ نزن وفلزات غیرآهنی به کار می­رود.

– کاربرد آن عمدتاً شبیه کاربرد روش TIG است. ولی ضخامت های نازک تر وضخیم تر را شامل می­شود.

– جوشکاری قطعات ضخیم تا حدود ۵۰ میلی­متر، بدون استفاده از پخ زدن و بدون نیاز به الکترود مصرفی می­باشد.

ث‌) تقسیم بندی روش پلاسما

روش پلاسما را با توجه به ضخامت قطعه کار می­توان در سه دسته زیر قرار داد.

– پلاسمای ظریف (میکروپلاسما)             mm1-02/0 =t

– پلاسمای متوسط                               mm 3- 2/0 =t

– پلاسمای ضخیم                                   mm 2  > t

ج‌) مزیت ها

از آنجا که این فرآیند بیشتر با فرآیند GTAW مقایسه می­شود، مزیت های آن نسبت به GTAW عبارتند از:

– تمرکز انرژی بیشتر است.

– پایداری قوس مخصوص در جریان­های پایین، بیشتر است.

– گرمای تولیدی بیشتر است.

– جریان کمتری مورد نیاز است.

– حساسیت کمی نسبت به تغییرات طول قوس وجود دارد.

– آلودگی الکترود تنگستن محدودتر می باشد.

– به مهارت جوشکاری کمتری در حالت دستی نیاز دارد.

– گرمای ورودی کم، سبب کاهش پیچش می­شود.

– برای نفوذ کامل به پشتی نیاز ندارد، زیرا از تکنیک سوراخ کلید استفاده می­شود.

چ) محدودیت ها

محدودیت­های عمده پلاسما در مقایسه با GTAW عبارتند از:

– قیمت بالای تجهیزات (۲ تا ۵ برابر)

– نیاز به دانش بیشتر در زمینه جوشکاری

جوشکاری پلاسما-جوشکاری زائده ای- جوشکاریFCAW

جوشکاری پلاسما-جوشکاری زائده ای- جوشکاریFCAW

۲- جوشکاری FCAW

فرآیند FCAW یک فرآیند جوشکاری قوسی است که در آن قوسی بین الکترود پیوسته فلزی و حوضچه جوش ایجاد می­شود. این فرآیند به­وسیله گاز محافظ که از روانکاری درون الکترود لوله­ای شکل بدست آمده است و یا بدون محافظت اضافی، از طریق منبع تأمین گاز خارجی و بدون کابرد فشار انجام می­شود.

دو نوع متفاوت از این فرآیند وجود دارد. در نوع اول علاوه بر روانکار موجود در هسته الکترود، از منبع گاز محافظ خارجی، جهت محافظت حوضچه جوش استفاده شده و در نوع دوم فقط به گاز محافظ تولید شده از تجزیه روانکار در درون الکترود تکیه می­شود. این فرآیند جوشکاری در AWS نیز به دو فرآیند بدون استفاده از گاز محافظ (خود محافظFCAW-S   ) و استفاده از گاز محافظ ( محافظ گازیFCAW-G  ) تقسیم می شود. معمولاً فرآیند FCAW را جوشکاری سیمی خود محافظ و با مغزه گداز آور می شناسند. جوشکاری FCAW تقریباً همان جوشکاری GMAW است، با این تفاوت که نوع الکترود در آن متفاوت است. فرایند FCAW در سال ۱۹۵۰ و در ادامه فرآیند GMAW شناخته شد.

فرآیند FCAW از گرمای قوس ایجاد شده بین الکترود مصرفی تغذیه شونده که در هسته­اش روانکار تعبیه شده است و قطعه کار، استفاده می­کند. گرمای قوس، سطح فلز پایه و انتهای الکترود را ذوب می­کند. محافظت اضافی از طریق احاطه حوضچه جوش، بوسیله منبع گازی ایجاد شده که با استفاده از یک نازل به سطح جوش دمیده می­شود. ذرات درون الکـترود، گازی برای محافظت تولید می­کنند. این ذرات نقش­هایی نظیر اکسیژن زدایی، یونیزه کردن و زدودن آلودگی­ها را نیز بر عهده دارند و در برخی موارد عناصر آلیاژی را وارد جوش می­کنند. ذرات روانکار از فلز جوش سبکترند، در نتیجه روی سطح جوش شناور شده و به عنوان یک پوشش محافظ عمل می­کنند. الکترود به طور اتوماتیک از یک کلاف تغذیه می­شود. قوس به طور اتوماتیک نگهداری شده و تولید به صورت دستی یا ماشینی صورت می­گیرد.

الف) کاربرد فرآیند FCAW

توسط فرآیند FCAW می­توان فلزات آهنی و آلیاژهای دارای پایه نیکل، تمام فولادهای کم کربن وکربن متوسط، بعضی از فولادهای کم آلیاژی و فولادهای زنگ نزن را جوشکاری کرد.

به خاطر نفوذ عالی فرآیند FCAW می­توان از زوایه شیار°۳۰ استفاده نمود که منجر به صرفه جویی ۵۰ درصدی در مصرف فلز پر کننده، نسبت به فرآیند SMAW می شود. فرآیند SMAW نیازمند زوایای شیاری بزرگتر است. در بعضی موارد می توان از پخکاری اتصال در فلزات تا ضخامت ۱۳ میل­متر اجتناب کرد.

در این فرآیند، جوشکار بهترین کنترل را روی حوضچه جوش، نسبت به فرآیندGMAW دارد زیرا نیازی به نازل وپخش کن گاز نیست.

این فرآیند برای جوشکاری روی بویلرها، مخازن تحت فشار و فولاد ساختمانی مناسب می­باشد. اکسیدکننده­ها و عوامل فلاکس ساز موجود در الکترودهای این فرآیند، جوش­های مطلوبی را روی فلزات دارای سطح اکسیدی فراهم می­کند. اغلب فلزات برشکاری شده با مشعل را می­توان بدون آماده­سازی قبلی جوشکاری نمود که سبب صرفه جویی درهزینه­ها می­شود.

درشرایط محیطی با وجود وزش باد شدید، الکترود­های فرآیند FCAW، که به صورت ­­خود محافظ می­باشند، بهتر از الکترودهای فرآیند GMAW دارای حفاظ گازی، هستند.

ب‌) مزایای فرآیند

از مزایای این فرآیند می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

– کیفیت بالای فلز جوش ته نشین شده

– ظاهر جوش مطلوب به خاطر صافی سطح جوش و یکنواختی آن

– خط جوش مطلوب برای جوش­های نواری افقی

– در گسترۀ بالایی از ضخامت، انواع فولادها را جوش می­دهد.

– براحتی مکانیزه می­شود.

– بهره­وری بالا از فلز جوش

– نسبتاً سریع است.

– قوس مرئی ایجاد می­کند.

– نیاز به تمیزکاری سطح کمتری نسبت به GMAW دارد.

– پیچش کمتری نسبت به SMAW ایجاد می­کند.

پ) معایب فرآیند

معایب این فرآیند عبارتند از:

– فقط برای فولادها به کار میرود.

– سیم الکترود آن گران است.

– تجهیزات آن نسبت به GMAW پیچیده تر و گران تر است.

ت‌) الکترود فرآیند FCAW

ساختار و ترکیب شیمیایی سیم جوش در این فرآیند، معرف تفاوت میان فرآیندهای GTAW و FCAW  است. الکترود این فرآیند برخلاف فرآیند GTAW از یک لوله فلزی مجزا و نازک تشکیل شده است که با فلاکس پر شده ولی توپر نیست. فلاکس پودری مواردی نظیر عناصر آلیاژی، پایدار سازهای قوس، نیتروژن زداها، اکسیژن گیرها، سرباره سازها و مواد شیمیایی مولد گاز محافظ را تأمین می­کند.

انواع الکترودهای توپودری براساس ترکیب پودر پرشده عبارتند از:

– الکترودهای تو پودری که خود تولید گاز محافظ کرده ونیاز به گاز محافظ ندارند.

– الکترودهای تو پودری که نیاز به گاز محافظ دارند.

سرباره تولید شده، از حوضچه جوش در برابر اکسیژن و نیتروژن هوا محافظت کرده و باعث کند شدن سرعت سرد شدن و همچنین تا حدودی مانع تشکیل مارتنزیت می­شود. در این فرآیند براساس نوع الکترود مورد نیاز پولاریته­های DCEP  و  DCEN استفاده شده و از جریان AC استفاده نمی­شود.

الکترود مصرفی در جوشکاریFCAW دارای قطر ۴-۸/۰ میلی­متر است. این الکترود معمولاً بصورت کویل و قرقره در بازار موجود می­باشد.

 

۳- جوشکاری زائده ای

به طور کلی به اتصال زائده فلزی (میله­ای شکل یا شبیه آن) به سطح قطعه کار جوشکاری زائده­ای گفته می­شود. این فرآیند نوعی جوشـکاری قوسی است که در آن انتهـای زائده و سطح قطعه کار، به­وسیله قوس ایجاد شده بین آنها، گرم و ذوب می­شوند. در اثر فشار وارد شده بر زائده، در لحظه معین قوس قطع شده و زائده به درون حوضچه مذاب در روی سطح کار، فرو رفته و پس از انجماد به آن متصل می­شود. دو روش عمده برای جوشکاری زائده­ای وجود دارد.

۱- جوشکاری قوسی زائده ­ای             

۲- جوشکاری تخلیه خازنی زائده­ ای

در هر دو روش از جریان مستقیم و قوس استفاده می­شود. توان مورد نیاز توسط موتور ژنراتور، مبدل یکسو کننده یا باطری ذخیره، تأمین می­شود. برای روش تخلیه خازنی، نیاز به سیستم ذخیره الکترود استاتیک با ولتاژ پایین است و قوس با تخلیه سریع انرژی الکتریکی ایجاد می­شود. کنترل کننده جریان، کنترل کننده زمان جوشکاری، کابل­های اتصال و تفنگی، تجهیزات تکمیل کننده هر دو روش هستند. مشعل تفنگی وظیفه نگهداشتن زائده و هدایت دقیق آن به طرف محل اتصال را به عهده دارد. در روش قوسی معمولاً از یک حلقه سرامیکی استفاده می­شود. این حلقه سرامیکی که بر روی زائده قرار گرفته و بر روی تفنگی نصب می­شود، اعمال زیر را انجام می­دهد.

  • تمرکز حرارت قوس درموضع معین بر روی کار
  • ممانعت از نفوذ جریان هوا به موضع جوش و جلوگیری از اکسید شدن فلز مذاب
  • جلوگیری از جاری شدن و پخش شدن ذرات مذاب
  • محافظت جوشکار از نور قوس ایجاد شده

در هر دو روش، زائده نقش الـکترود را داشته و تفنگـی به عنـوان نگهـدارند الکترود می­باشد. زمان قوس در روش تخلیه خازنی به قدری کوتاه است که نیازی به حلقه سرامیکی نیست. در جوشکاری آلیاژهای آلومینیوم به روش قوسی زائده­ای، نیاز به گاز محافظ می­باشد، در صورتی که در روش تخلیه خازنی نیازی به این گاز نیست. در جوشکاری آلیاژهای آهنی به روش قوسی، معمولاً از پلاریته DCEN استفاده می­شود و پلاریته DCEPبرای فلزات غیر آهنی مورد استفاده قرار می­گیرد.

جوشکاری زائده­ای فرآیندی سریع محسوب می­شود. زمان جوش به نوع روش و قطر زائده بستگی دارد. این زمان برای روش تخلیه خازنی از ۶ تا ۱۰ میلی ثانیه و برای روش قوسی از ۱/۰ ثانیه تا کمی بیشتر از ۱ ثانیه می­باشد. جوشکاری زائده­ای در بیشتر موارد، نیاز به سوراخکاری را که معمولا برای اتصـال زائده­ها از طریق پیچ انجام می­شود، بر طرف نموده است. زائده­ها مـی­توانند در شکـل­ها و اندازه­های مختلف ساخته شوند و معمولا از جنس آلیاژ­های آهن کم کربن، فولادهای زنگ نزن و آلومینیوم می­باشند.

انواع فولادها، آلیاژهای آلومینیوم، برخی ازآلیاژهای مس، آلیاژهای زیرکونیوم، منیزیم، تیتانیوم و آلیاژهای روی که با روش دایکاست تولید شده­اند، با این فرآیند جوشکاری می­شوند. روش تخلیه خازنی امکان اتصال فلزات غیر هم جنس را نیز فراهم می­سازد. روش قوسی محدودتر است و بیشتر برای فولاد­ها و آلومینیوم بکار می­رود. روش تخلیه خازنی به سه روش دسته­بندی می­شود که عبارتند از:

  • تماس اولیه
  • فاصله اولیه
  • کشش قوس

الف) کاربرد روش جوشکاری زائده­ای

روش جوشکاری زائده­ای در صنایع مختلف از جمله کشتی سازی، هواپیما سازی، صنایع الکتریکی و … به­کار می­رود.

ب‌)مزایا جوشکاری زائده ای

مزایای جوشکاری زائده­ای عبارتند از:

– عدم نیاز به سوراخکاری و پیچ کردن برای نصب زائده

– سرعت بالای کار

– عدم نیاز به دو سطح قطعه کار

– پیچیدگی ناچیز به علت کم بودن زمان قوس

پ) محدودیت­های جوشکاری زائده­ای

موارد زیر از محدودیت­های جوشکاری زائده­ای می­باشند.

– اندازه و قطر زاده برای ورقهای نازک محدود است.

– امکان اتصال زائده دو طرفه بسیار کم است.

– کاربرد آن برای فلزات غیر آهنی محدود است و به تکنیک ها و تجهیزات ویژه ای نیاز دارد.

مواد مصرفی جوشکاری

مقاله قبلی

جوشکاری با گاز محافظ GMAW و GTAW

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.