shock absorber vibration-dampener
0

 تبدیل (Sub) به معنی جایگزین (Substitute) است. طوقه ها قطعات کوتاه لوله هستند که به منظورهای مختلف برای متصل کردن اجزاء ساق حفاری به کار می روند. علاوه بر اتصال دو کاربرد مهم دیگر نیز دارند:

۱- به عنوان کاهنده سطح مقطع بین دو قطعه مختلف متصل به هم

۲- در معرض سایش قرار گرفتن، تا بقیه قطعات رشته حفاری که گران تر می باشند کمتر تخریب شوند. در حقیقت فدا شونده دیگر قطعات است.

در ساخت تبدیل ها از آلیاژ فولاد ۴۱۴۵ AISI استفاده می شود و سپس با لایه ای از فسفید روکش داده می شوند.

اتصالات تبدیل ها دارای انواع مادگی به مادگی، نرینگی به مادگی یا نرینگی به نرینگی می باشند و سه نوع تبدیل چرخشی به شرح زیر موجود است

الف) تبدیل با قطر بیرونی مستقیم

به منظور اتصال اجزای رشته حفاری (مته حفاری، تجهیزات درون چاهی و …) به کار می رود و قطر خارجی آن هم اندازه رشته است.

Crosssover-subs Types

Crossover subs Types

ب) تبدیل با سطح مقطع کاهش یافته (Bottleneck type)

برای اتصال اجزایی از رشته حفاری که قطرهای متفاوتی دارند، به کار می رود. این اتصالات در ابزار آلات کاهنده حفاری که قطر خارجی آنها زیاد است یا در رشته لوله های وزنی باریک شونده، به کار می روند.

Sub Bottleneck type

ج) طوقه محافظ کلی (Kelly Saver Sub)

وجه تسمیه این لغت آن است که با استفاده از این طوقه، فرسودگی رزوه های کلی به حداقل می رسد؛ اغلب، طوقه کلی نیز نامیده می شود. این طوقه همیشه به کلی به صورت یک اتصال پوششی متصل است و به بالای اولین شاخه لوله حفاری پیچ می شود. یک لوله بان لاستیکی معمولا روی طوقه کلی نصب می شود تا فرسودگی روی کلی و بالای رشته جداری را کاهش دهد، بدین وسیله طول عمر میله چندبر افزایش می یابد.

این قطعه را می توان به راحتی تعمیر نمود و با هزینه کم آن را جایگزین کرد. برای این کار باید تبدیل را به پایین میله چندبر متصل نمود .

Kelly sub saver

هر طوقه یا تبدیل در ساق حفاری، دو لوله با رزوه ها و اندازه های مختلف را به هم متصل می کند. طوقه های تبدیل لوله های وزنی همین کار را انجام می دهند و بین رشته حفاری (رشته لوله های حفاری) و مجموعه لوله های وزنی (ساق ته چاهی) بسته می شوند. طوقه مته به عنوان یک تیدبل بین لوله های وزنی و مته حفاری عمل می کند. اکثر طوقه های تبدیل، یک سر مادینه و یک سر نرینه (هر دو رزوه خورده) دارند و هر دو سر بعضی از آنها مادینه است. برای هر طوقه، اندازه و نوع آن یا به وسیله رنگ های قراردادی با علائم نقش شده بر آن مشخص می شود.

د) طوقه­ ی (تبدیل) سرمته

یک طوقه ­ی (تبدیل) سرمته (bit sub)، تبدیل دو سررزوه ­دار ارتباطی است که بین سرمته­ ی حفاری و طوق سرمته یا جزء رشته ­لوله ­ی حفاری بعدی در بالای سرمته، به کار می­رود. معمولا طوق های (تبدیل) سرمته ­ها، مادّگی و نرینه می­باشند ولی انواع مادگی – مادگی نیز موجود هستند.

 

ذ) تبدیلهای (طوق­های) دو سررزوه­دار محرک (drive subs)

این تبدیلهای دوسررزوه ­دار، اتصال ارتباطی (crossover connection) بین رشته­ لوله­ ی حفاری و رشته­ لوله­ ی آزادسازی لوله­ ی گیرکرده را فراهم می­کنند. تبدیل های دوسررزوه ­دار محرک (متحرک) با اتصال مادگی در بالا برای اتصال به رشته ­لوله ­ی مانده­گیری (مانده ­یابی)، تجهیز می­شوند. اتصال نرینه، برای تطبیق با اتصالات رشته­ لوله­ ی آزادسازی لوله­ ی گیرکرده، در پایین خواهد بود. یک گلویی مانده­ گیری برای سهولت حمل، فراهم شده است.

ر) تبدیل (طوقه­ ی) تخلیه / تبدیل پمپاژ

تبدیل تخلیه (dump sub)، شیر تخلیه یا شیر جریان فرعی، نیز نامیده می­شود و در بالای موتور درون­ چاهی لوله­ ی مغزه­ گیر (core barrel) در حین عملیات مانده ­یابی و مغزه گیری و بیرون کشیدن رشته­ لوله­ ی استخراجی مرطوب، مورد استفاده قرار می­گیرد. تبدیل تخلیه، از دریچه ­های شعاعی تشکیل می­شود. وقتی که چرخش سیال برقرار می­شود و غلاف لغزنده را به کار می­اندازد، دریچه­ ها بسته می­شوند و با آزادشدن فشار، دریچه­ ها باز می­شوند. هنگام توقف چرخش، فنری غلاف لغزنده را به عقب می راند و باعث باز شدن دریچه ­ها می­شود. در حالیکه رفت به چاه و برگشت از چاه، صورت می­گیرد، شیر مانع از دوران موتور می­شود. همچنین، شیر، در حالیکه از چاه بیرون کشیده می­شود، تخلیه می­گردد و هنگام رفتن به درون چاه، پر می­شود.

Dump Sub

س) ضربه گیر (Shock Absorb)

این تبدیلها (گاهی تبدیل های ضربه گیر (shock subs)، میراکننده­ های ارتعاشی یا تبدیل های ضرب­کوب (bumper subs) نامیده می­شوند، می­توانند دقیقاً بالای سرمته یا موتور درون چاهی (در دکل های مجهز به موتور درون چاهی ضربه گیر) یا بالاتر از مجموعه لوله های وزنی (در سازندی که احتمال انحراف وجود دارد) بسته می شود تا کوبش ها و ارتعاشاتی را که در موقع دوران مته های کاجی حین حفاری سازندهای سخت یا شکاف دار به وجود می آیند، گرفته و خنثی نماید. ضربه گیر برای جذب حرکت های کوبشی مته، ممکن است دارای لاستیک، فنر، گاز فشرده یا دیگر عناصر فنری باشد. ضربه گیرها با انتقال ارزش های رشته حفاری به لوله های وزنی، امکان می دهند عملیات حفاری به طور عادی انجام شود، به طوری که ساق حفاری و مته در معرض کوبش ها و ضربات خطرناک قرار نگیرند.

shock absorber vibration-dampener

shock absorb or vibration-dampener

shock-sub

shock-sub

ش) تبدیل های (طوقهای) بالا آورنده (lifting subs)

این تبدیلها، که پستانک­ های بالاآورنده (lift nipples) نیز نامیده می­شوند، برای بالا آوردن یا قراردادن طوق های سرمته ­ها، لوله های مغزه­ گیر، ضربه­ زنها (jars) و غیره، مورد استفاده قرار می­گیرند. آنها بر روی مادگی این اجزاء جهت بالا آوردن مجموعه، پیچ می شوند. تبدیلهای بالابر یا توپی­ها (plugs)، که در زیر نشان داده شده اند، ممکن است با شانه­ های مربعی یا ۱۸ (گلوگاه) برای حمل طوق های سرمته ­ها، بدون تغییر بالابرهای لوله­ ها، تجهیز شوند. دندانه­ های نرینه ­ی تبدیل، باید با طوق سرمته، لوله­ ی مغزه­ گیر یا ضربه­ زن و غیره، دندانه­ های مادگی تطبیق نمایند. این تبدیل ها، بخشی از رشته ­لوله ی استخراج معمولی محسوب نمی­شوند.

یک مسأله متداول با این طوقه آن است که آنها ممکن است با مواد غیر استاندارد ساخته شوند، یا این که روزه سازی آنها ضعیف باشد. اگر از جنس فولاد نرم باشد و خیلی سریع از بین برود، می تواند باعث وارد شدن آسیب های جدی بر مادینه های اتصال لوله های وزنی شود، رزوه همه طوقه های بالابر باید با بستن رزوه پوش های تمیز محافظت شوند. همه طوقه ها باید به طور مرتب و بیرون از سکوی حفاری چیده و نگهداری شوند.

ص) تبدیلهای شناور (float sub)

این تبدیل ها، شیرهای شناور (float valves) یا شیرهای پس­ فشار (backpressure valves) (BPV) نیز نامیده می­شوند. این تبدیل های شیرهای یک­طرفه (check valve subs) در حفاری لوله­ ی جداری، حفاری با هوا یا ترکیبی از چکش­ های گل یا موتورهای گل برای جلوگیری از جریان برگشتی به درون لوله­ ی جداری یا رشته ­لوله­ ی استخراج مورد استفاده قرار می­گیرند. این تبدیل کاملا باز نمی­شود و قطر درونی آن محدود می باشد در حین ضربه زدن­ های چاه (well kicks)، امکان ثبت فشار لوله­ ی حفاری (در هنگامی که چاه بسته شده است) با استفاده از تبدیل شناور در رشته ­لوله ­ی استخراج، وجود ندارد. همچنین، وقتی که مطلوب باشد، از چرخش معکوس جلوگیری خواهد کرد.

ض) تبدیل اندازه­ گیری حفاری (DOG) (drilling-on-gage sub)

تبدیل اندازه ­گیری حفاری، همانطور که در شکل زیر ترسیم شده است، تبدیل کوتاهی است که دارای ضمائم اندازه­گیری (gage inserts) بر روی بدنه می­باشد. این تبدیل وقتی که در پشت سرمته یا بین سرمته و موتور قرار داده می­شود، به گشادکردن چاه کمک می­کند. این، اساساً به عنوان گشادکننده ­ی نزدیک سرمته عمل می­کند و در نتیجه، اولین تماس پایدارسازی را کوتاه می­کند. مزیت اضافی این تبدیل، فراهم نمودن عمل گشادکردن بدون هرگونه بخش متحرک می­باشد، در نتیجه، نگرانی شکسته شدن قسمت های گشادکننده (و همچنین مانده­ یابی) را حذف می­کند. قرار دادن آن در بالای سرمته، نه تنها عملکرد سرمته را بهبود می­ بخشد بلکه اندازه­ ی چاهی را که قرار بود حفاری شود، حفظ می­کند. وقتی که سرمته ساییده می­ شود، اندازه­ی چاه کوچکتر از اندازه­ی طراحی شده، حفاری می­شود که با قراردادن این ابزار در بالای سرمته، چاه با همان اندازه­ی طراحی شده، حفاری خواهد شد.

Gauge Sub

Gauge Sub

 

ط) تبدیل عمومی برای جهت­ یابی ته چاه (UBHO) (universal bottom hole orientation sub)

این وسیله برای حفاری جهت­ دار مورد استفاده قرار می­گیرد. همچنین تبدیل کفشک اسبی (mule shoe sub) (تبدیلی که به طوق سرمته متصل می­شود و از یک غلاف متصل­ کننده (landing sleeve) و یک کلید تشکیل می­شود)، نیز نامیده می­شود. این تبدیل، برای تعیین جهت ابزار به وجود آورنده­ ی انحراف، مانند موتورهای گل حفاری، مجموعه­ ی فواره ­کاری (jetting)، بالشتک ضربه­ زنی (kick pad)، تبدیل های خمیده، وسایل منحرف­ کننده و غیره، به کار می­رود، با استفاده از غلاف راهنما (key sleeve)، جهت­ یابی می­کند و هم­راستا با رویه­ ی ابزار انحراف به درون چاه فرستاده می­شود، در نتیجه، ابزار انحراف به جهت مورد نظر هدایت می­شوند. آن، دارای یک کفشک اسبی برای اندازه­ گیری جهت­ دار، با استفاده از ابزار ارزیابی، می­باشد. وقتی که یک ابزار ارزیابی از سطح به درون رشته­ لوله­ ی استخراج فرستاده می­شود، کفشک اسبی، برای اندازه­ گیری رویه ی ابزار، با غلاف راهنما همسو می­گردد.

UBHO-Sub

UBHO-Sub

 

ظ) تبدیل نشان­ دهنده­ ی اندازه ­ی چاه (gauge indicator sub)

تبدیل نشان­ دهنده ­ی اندازه ­ی چاه، تبدیل کوتاهی شبیه تبدیل DOG می­باشد که در آن، یک اتصال نرینه – مادگی وجود دارد که به بالای سرمته متصل می­گردد. وقتی که سرمته ساییده می­شود، تیغه­ های مقاوم در برابر سایش، در اطراف تبدیل، با دیوار تماس برقرار می­کنند و گشتاور دورانی را افزایش می­دهند و در نتیجه، ساییده­ شدن اندازه­ ی سرمته را نشان می­دهند.

ع) تبدیل با چرخش معکوس (reverse circulating sub)

این، تبدیل کوتاهی است که با سه شیپوره­ ی معکوس قابل تعویض، برای ایجاد جریان گردابی (vortex) قوی رو به بالای نزدیک سرمته، تحت زاویه ­ی دوران، نصب می­شود. این شیپوره­ های قابل تعویض، قبل از اجرای عملیات، با هر اندازه­ ی شیپوری سرمته­ ی استاندارد، تعویض می­شوند. تبدیل ، تخلیه­ ی فوری براده­ های حفاری را ممکن می­ سازد، همچنین می­تواند به عنوان تبدیل سرمته، مورد استفاده قرار گیرد و در نتیجه، آهنگ نفوذ را بهبود خواهد بخشید. وقتی که تبدیل بعد از موتور یا MWD قرار داده شود، عملکرد موتور یا MWD تأثیرپذیر نخواهد شد و برای تطبیق شرایط هیدرولیکی مجموعه­ ی ته چاه، سه شیپوره، می­توانند تعویض شوند.

Circulating Sub

Circulating Sub

غ) تبدیل روزنه­ دار (orifice sub)/ تبدیل محدودکننده

این تبدیل، که تبدیل محدودکننده (restrictor sub) نیز نامیده می­شود، تبدیل کوتاهی با صفحه­ ی روزنه­ داری در درون تبدیل است. اندازه ­ی روزنه، با قراردادن صفحات روزنه ­دار مختلف در نگهدارنده ­ی صفحه، تغییر داده می­شود. قراردادن روزنه در رشته­لوله­ ی حفاری، باعث هدرروی انرژی در سامانه می­شود.

ف) تبدیل با ورودی جانبی (SES)

تبدیل با ورودی جانبی (side-entry sub)، که تبدیل با دریچه ­ی جانبی (SDS) (side-door sub) یا تبدیل با ورودی کابل از پهلو (cable-side entry sub) (CSES) ، نیز نامیده می­شود، در حین فاز حفاری، برای مانده­ گیری و نگاربرداری (logging)، مورد استفاده قرار می­گیرد. آن، به طور همزمان برای بازیافت ابزار کابل سیمی گیرکرده و عملیات نگاربردار کامل نیز به کار گرفته می­شود. این تبدیل، دارای دریچه­ ی جانبی می­باشد که عبور کابل سیمی به درون رشته­ لوله­ ی حفاری از بیرون فضای حلقوی را ممکن می­سازد، به طوریکه اتصال لوله در حین تمام عملیات، در بالای تبدیل با کابل سیمی مداخله نمی­کند. در حین عملیات رفت و برگشت در چاه، کابل سیمی باید به طور همزمان کشیده شود. کاربرد این تبدیل با کابل سیمی، از دوران رشته ­لوله­ ی حفاری در سطح، ممانعت به عمل می­آورد و همین امر، باعث عملیات درون چاه به وسیله­ ی موتور می­شود. چون درزبندی در تبدیل، با ورودی جانبی ضعیف صورت می­گیرد، ممکن است کاربرد فشار در رشته­ لوله ­ی استخراج را محدود کند. بعضی از طراحی ها به طور همزمان، امکان قراردادن تبدیل در نزدیکی سطح، بین توپی متحرک بالایی و توپی آزمایش، جهت آزمایش توپی متحرک بالایی (kelly) و لوله­ ی فوران­بند (BOP stack) را فراهم می­کنند.

Integral-Side-Entry-Sub

Integral-Side-Entry-Sub

 

برای جلوگیری از تنشهای ناخواسته و سایش کابل سیمی، که ممکن است مزیت کاربرد تبدیل با ورودی جانبی را تحت­ الشعاع قرار دهد، قراردادن مناسب تبدیل، ضروری خواهد بود. برای جلوگیری از پیچیدگیها، پیشنهاد می­شود، تبدیل در حین حفاری یا هر عملیات دیگر، چون احتمال آسیب به کابل سیمی در سوراخ باز، بیشتر از چاه با لوله­ ی جداری است، طوری قرار داده شود که وارد سوراخ باز نشود.

پایدارکننده ها یا تثبیت کننده ها (Stabilizers)

مقاله قبلی

لوله جداری یا لوله جداره چاه (Casing)

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.