اکتشاف و حفاریتجهیزات حفاری (Drilling Equipment)دکل (Drilling Rig)

سیستم چرخشی (Rotary System)

0

قسمت های مختلف سیستم چرخشی از بالا به پایین شامل هرزگرد، کلی، میز دوار، ساق حفاری و مته می باشد. ساق حفاری مجموعه تجهیزات بین هرزگرد و مته شامل کلی، لوله های حفاری و لوله های وزنی است.

هرزگرد (Swivel)

Swivel

Swivel

به این وسیله، مفصل چرخان یا دوار نیز گفته می شود. یک وسیله مکانیکی است که به وسیله یک دسته بزرگ به جعبه قرقره متحرک وصل می شود، در بالای سکوی برج قرار گرفته و در حین عملیات حفاری، پیوسته در حال چرخیدن است. گل حفاری از درون شیلنگ گل (Mud Hose) به داخل مفصل و سپس فضای درون کلی (Kelly) و سرانجام به ساق مته راه می یابد. این مفصل امکان تعلیق وسایل و از همه مهم تر امکان چرخش آزاد ساق مته را فراهم می سازد. هرزگرد سه عملکرد دارد:

الف) وزن ساق مته و لوله چندبر (Kelly) را نگه می دارد.

ب) به ساق مته و لوله چندبر (Kelly) اجازه دوران می دهد.

ج) گذرگاهی برای پمپ کردن گل حفاری به داخل ساق حفاری دارد و از این طریق بین خط گل (Mud Line) و لوله چند بر ارتباط ایجاد می کند.

سیال از درون خروسک (Goose Neck) که لوله خمیده ای است و هرزگرد را به شیلنگ خرطومی سیال حفاری وصل می کند، می گذرد . سپس سیال از درون لوله شست وشو (Wash Pipe)، لوله ای عمودی در مرکز بدنه هرزگرد، گذشته و وارد کلی و رشته حفاری می گردد.

Swivel parts

Swivel parts

Item # Description
۱ Seal, Washpipe, Upper
۲ Washpipe
۳ Packing, Washpipe
۴ Housing, Brg. Upper
۵ Pin, Bail
۶ Bearing, Lower, Align
۷ Housing, Seal, Lower
۸ Seal, Lower
۹ Race, Seal, Lower
۱۰ Gooseneck
۱۱ Housing, Seal, Upper
۱۲ Housing, Packing
۱۳ Bonnet
۱۴ Seal, Oil, Upper
۱۵ Bearing, Align, Upper
۱۶ Bearing, Main
۱۷ Retainer, Lower
۱۸ Stem, Swivel
۱۹ Sub, Adapter
۲۰ Bail

لوله چندبر (Kelly)

لوله ای به طول تقریبی ۴۰ فوت که در سطح خارجی، شش یا چهار گوش منظم است و درون آن برای عبور گل به داخل لوله های حفاری، خالی است. دلیل چندضلعی بودن کلی به خاطر برقراری اتصال محکم آن با میز دوار است که با چرخش آن می چرخد و در نهایت، تمام ساق مته و خود مته را وادار به چرخش می کند. قسمت فوقانی این لوله به هرزگرد متصل است. کار کلی که در قسمت بالای ساق حفاری قرار می گیرد، عبوردادن سیال حفاری به درون چاه و انتقال حرکت دورانی میز دوار به لوله های حفاری و مته می باشد. شیر ایمنی بالایی کلی (Upper Kelly Cock)، شیر مخصوصی است که اغلب به صورت برآمدگی در قسمت بالای کلی دیده می شود. برای جلوگیری از نشت فشار چاه از ساق حفاری به بیرون، می توان آن را بست. به زیر کلی (بالای اولین لوله حفاری) وسیله ای که طوقه محافظ کلی (Kelly Saver Sub) نامیده می شود پیچ می شود . رزوه های پایین طوقه موقت به رزوه های بالایی هر شاخه لوله که به ساق حفاری اضافه می شود وصل می گردند. طوقه از آسیب دیدگی و خرابی رزوه های کلی جلوگیری می کند.

 

Kelly & Kelly Subsaver

Kelly & Kelly Subsaver

 

Kelly Sub saver

Kelly Sub saver

Lower Kelly Valve Parts

Lower Kelly Valve Parts

Kelly-Cock

Kelly-Cock

بوش رانش کلی (Kelly Drive Bushing)

میز دوار، توسط بوش اصلی (Master Bushing) با بوش رانش کلی (Kelly Drive Bushing) در ارتباط است. چرخش میز دوار به کلی و از آنجا به رشته حفاری منتقل می گردد.

Rotary system Kelly

Rotary system Kelly

 

میز دوار صفحه فلزی در میانه سکوی برج حفاری است و توسط موتور به حرکت دورانی می افتد و کلی (Kelly) و در نتیجه مته را به گردش درمی آورد.

 

Rotary table detail

Rotary table detail

Rotary Table

Rotary Table

لوله های حفاری، لوله های وزنی، مته و طوق مته نیز از قسمت های مختلف سیستم چرخشی هستند که در قسمت های بعد به تفصیل توضیح داده می شوند.

اتصالات و انشعابات در لوله‌ها

مقاله قبلی

اتصالات(Fitting)

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.